Artikel

Deelnemers geïnspireerd door tweede webinar De Staat

Onder leiding van enkele auteurs van De Staat van de Lerarenopleider ontstond een interessante discussie over de inductie van startende lerarenopleiders. Lerarenopleiders die bezig zijn met registratie of prolongatie wisselden tips uit.

Deelnemers geïnspireerd door tweede webinar De Staat

12 januari vond het tweede webinar plaats naar aanleiding van de online publicatie De Staat van de Lerarenopleider. Na een korte presentatie over De Staat hielden de auteurs een pitch over hun eigen hoofdstuk. Vervolgens gingen de deelnemers in subgroepen met elkaar en met de auteurs in gesprek.

Beginnende lerarenopleiders

Marije Bent, Evelien van Geffen en Anna van der Want noemden hun pitch “Lerarenopleider, hoe maak je daar soep van?” Wat beginnende lerarenopleiders nodig hebben hangt af van hun werkervaring, van de context waar de lerarenopleider gaat werken en van de rollen of taken die hij / zij krijgt. In de subgroep was er veel consensus over de stelling dat iedere opleider meerdere rollen moet kunnen vervullen, én over de stelling dat er een opleiding moet komen voor beginnende lerarenopleiders. Interessant was de discussie hoe die opleiding dan vormgegeven wordt: het liefst op maat gemaakt.  

Hoe blijf je een goede lerarenopleider?

Marijke Gommers en Gerda Geerdink gaven een korte introductie van de achtergrond en opzet van beroepsregistratie. Bijzonder is dat dit register voor en door lerarenopleiders is ontwikkeld en beheerd wordt. In de subgroep konden opleiders die bezig zijn met een traject voor registratie of prolongatie vragen stellen en elkaar tips geven. Er blijkt grote behoefte aan een maatje waarmee je een traject voor registratie of prolongatie kunt doen, om samen te kunnen sparren en elkaar te motiveren. Het webinar bleek een laagdrempelige manier om vragen te stellen.

Reacties van deelnemers

Een aantal van de 20 deelnemers gaf na afloop aan gemotiveerd te zijn hun registratie “nu eens echt” in orde te maken en dat ook samen met een maatje op te willen pakken. De toelichting op De Staat van de Lerarenopleider gaf deelnemers meer inzicht in deze publicatie. Veel deelnemers zijn zich (meer) bewust geworden van de verschillen tussen lerarenopleiders en de verschillende routes om opleider te worden. Eén deelnemer realiseerde zich door het webinar hoe belangrijk het is “met collega’s de dialoog te voeren over de beroepstaken en rollen die horen bij het beroep van lerarenopleider”.

Over de webinars

Velon organiseert de komende tijd webinars rondom De Staat van de Lerarenopleider. De webinars zijn een verjaardagscadeautje in het kader van het 45-jarig jubileum van Velon. Tijdens een webinar ga je met de auteurs van De Staat en met collega’s in gesprek over de inhoud van de verschillende hoofdstukken. 

Meld je aan voor: 

Webinar 3: Anja Swennen
Webinar 4: De Staat van de Lerarenopleider