Van instrumentele reflectie naar betekenisvol reflecteren
Binnen het programma van samen Opleiden heeft onderzoek een relevante positie. Samen onderzoeken dus. In de landelijke Week van het Samen Opleiden publiceert HAN Academie Educatie dagelijks een mooi voorbeeld van Samen Opleiden.
Sander Berendsen is lerarenopleider bij de Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn van HAN Academie Educatie én docent bij het Graafschap College. In samenwerking met HAN-onderzoekers Aimée Hoeve en Chris Kroeze onderzocht hij hoe de reflectie van studenten op hun persoonlijke en professionele ontwikkeling eigen leren meer betekenisvol kon worden. Dit leidde tot een nieuwe methodiek, een inspirerend boek en een enthousiast gesprek.
Vliegwiel voor leren
Het boek ‘Leren van verhalen’ van Sander Berendsen is nog net niet uit, maar we kunnen alvast enkele verhalen, die van Anke, Jet en van Gerben, lezen. Direct is helder dat de methodiek die Sander Berendsen heeft ontwikkeld en die Anke, Jet en Gerben hebben toegepast hen veel brengt: Persoonlijke verhalen zijn bij uitstek een prachtig startpunt voor leren. Door aandachtige en persoonlijke betrokkenheid ontstaat er een steeds completer verhaal en daarmee een beeld op een steeds completer lerende mens. Door die mens en die verhalen als uitgangspunt te nemen, ontstaat er een vliegwiel voor leren waar reflectie een natuurlijk onderdeel van is.
Lees verder via de website HAN Academie Educatie.
Samen Opleiden
In de landelijke Week van Samen Opleiden publiceert HAN Academie Educatie dagelijks een mooi voorbeeld van Samen Opleiden.