Vakdidactische ontmoeting samen opleiden
Op 7 april vond de vakdidactische ontmoeting plaats tussen studenten, werkplekbegeleiders, vakdidactici, onderzoekers en school- en instituutsopleiders.
Deze dag was georganiseerd door Radboud Docenten Academie (RDA) en HAN Academie Educatie i.s.m. Regionaal Platform SO&P en Nijmeegs Inspiratiecentrum Vakdidactisch Onderzoek. Een middag vol inspirerende ontmoetingen en workshops, waarin er kennis gedeeld werd en theorie en praktijk dichter bij elkaar gebracht werd, rondom ‘de vakdidactische ontwikkeling van de student’.
Lector Helma Oolbekking (zie foto) van de HAN Academie Educatie verzorgde de inhoudelijke inleiding van deze Vakdidactische ontmoeting Samen Opleiden. Oolbekkink sprak vanuit de overtuiging dat leraren een essentiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jongvolwassenen en dat daarmee dus de vakdidactische ontwikkeling van leraren in opleiding net zo relevant is. Oolbekkink houdt zich in haar onderzoek bezig met de vraag hoe deze studenten goede leraren kunnen worden én blijven. Welke professionele ruimte hebben ze nodig? Welke grenzen zouden ze moeten verkennen? Hoe wordt de school voor hen echt een professionele leergemeenschap? Een prikkelende aftrap van de middag.
Lees verder via de website > klik hier!
Samen Opleiden
In de landelijke Week van het Samen Opleiden publiceerde HAN Academie Educatie dagelijks een mooi voorbeeld van Samen Opleiden. Dit is het laatste artikel.