Themagroepen
Lesson Study
Lesson Study is in Nederland een snelgroeiende professionaliseringsaanpak die in verschillende onderwijssectoren wordt toegepast en uitgezet. Het thema is relevant voor lerarenopleiders, omdat (aanstaande) leraren hiermee in aanraking komen via hun (stage)school, maar ook omdat bij verschillende lerarenopleidingen in Nederland Lesson Study reeds in het curriculum is ingebed of dat Lesson Study een keuzevak is. Het is belangrijk dat de kennis en de kunde die hiermee wordt opgedaan in de Nederlandse setting gedeeld wordt.
De themagroep
Het doel van deze themagroep Lesson Study is het delen van kennis op het gebied van Lesson Study in de lerarenopleiding en samen opleiden. Ook kunnen via deze themagroep samenwerkingen gezocht worden voor nieuwe onderzoeks-, implementatie- en valorisatieprojecten. Als laatste willen we met deze themagroep expliciet de samenwerking opzoeken met onze Vlaamse Lesson Study leergemeenschap.
Sinds 2016 is er een Nederlands Lesson Study consortium, genaamd Lesson Study NL, (www.lessonstudyNL.nl) onder andere opgericht door de twee coördinatoren. Dit consortium bestaat uit negen hoger onderwijsinstellingen: RUG, VU, Windesheim, UT, UU/FI, NHL Stenden, Windesheim, de HU en TUE. De lerarenopleidingen van deze hoger onderwijsinstellingen ondernemen initiatieven om Lesson Study als professionaliseringsaanpak in het curriculum van de lerarenopleiding te integreren.
Welkom
Alle Velon leden met belangstelling voor dit onderwerp zijn van harte welkom om aan te sluiten bij deze themagroep. Vraag meer informatie aan en/of meld je aan bij Sui Lin Goei via sl.goei@windesheim.nl of bij Siebrich de Vries s.de.vries@rug.nl