Nieuws

Lerarenopleider aan het woord…

Mijn naam is Zehra Kaya en ik ben sinds 2011 werkzaam op het Rhedens in Dieren.

Lerarenopleider aan het woord…

Van origine ben ik docent Frans. Later heb ik ervoor gekozen om ook een bevoegdheid te halen voor het vak Duits. Al vrij snel kreeg ik bij ons op school de vraag of ik ook studenten wilde begeleiden. Samen met een groep collega’s heb ik destijds de cursus voor werkplekbegeleiders gevolgd en jarenlang met veel plezier studenten begeleid. Ik heb eigenlijk sinds het begin al gevoeld dat ik mijzelf hier verder in wilde ontwikkelen in de toekomst. Ik bespeurde bij mijzelf een grote mate van interesse voor het enthousiast maken van nieuwe leraren in spé. Je zou het zelfs wel een passie kunnen noemen.

In 2019 werd ik in eerste instantie plaatsvervangend schoolopleider. Ik stelde mijzelf vragen als “wat maakt het dat ik hier geschikt voor ben”, “beschik ik  wel over voldoende know-how om deze toch wel complexe taak uit te kunnen voeren?” Een bepaalde taak vervullen vanuit intrinsieke motivatie is één ding, maar er zeker van zijn of je hier wel geschikt voor bent is iets anders. Bovendien had onze school al enige tijd de ambitie om opleidingsschool te worden.

Sinds schooljaar 2021-2022 zijn wij aspirant-lid van Opleidingsschool Zutphen, een professioneel en bovendien prettig samenwerkingsverband. Ik kwam hier terecht in een werkgroep met 9 schoolopleiders, 3 instituutsopleiders, een kwaliteitsmedewerker en een programmaleider. Samen met een aantal collega’s uit deze groep zijn we vorig jaar een professionaliseringstraject ingegaan o.l.v. Bob Koster. Tegelijkertijd volgende ik op eigen initiatief een opleidingstraject bij Fred Korthagen. Beide trajecten zijn voor mij zeer verrijkend geweest voor mijn rol als opleider. Sinds juni 2022 ben ik BRLO geregistreerd lerarenopleider.

Voor mij was deze registratie belangrijk omdat je toch een soort kwaliteitskader voor jezelf wilt hebben, een klankbord ook wel. Ook binnen Velon zijn er inmiddels een aantal zeer waardevolle contacten ontstaan.

In de toekomst wil ik mij blijven ontwikkelen als lerarenopleider en mogelijk volgend schooljaar een Masteropleiding gaan volgen. Een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van nieuwe docenten én dus goed onderwijs, is voor mij het mooiste wat er is.