Kennisrotonde: hoe kunnen scholen voorkomen dat kinderen vooroordelen ontwikkelen?
Vraag aan kennisrotonde.nl: “Is het goed om kleur te benoemen in het basisonderwijs of juist niet?" Ihkv het ontwikkelen van vooroordelen.
Lees deze ervaring met vragen stellen aan de Kennisrotonde.
“Aanleiding was de documentaire Wit is ook een kleur van Sunny Bergman”, vertelt Cordula. “Is het goed om kleur te benoemen of juist niet? Wij hadden het idee dat je dat niet expliciet moest doen. Want iedereen is anders en wat is dan de meerwaarde van het benoemen.”
“Die vraag hebben we voorgelegd aan de Kennisrotonde via de website. Vervolgens nam kennismakelaar Edith van Eck contact met me op voor een zogenoemd vraagarticulatiegesprek om de vraag wat nauwkeuriger te krijgen.”
Edith van Eck vond als belangrijke uitkomst van het onderzoek dat je verschillen niet moet negeren maar benoemen. “Daarvoor zijn allerlei aanknopingspunten in de school – het spelmateriaal, de boeken – en breder in het pedagogische klimaat. Die kennis is ook bruikbaar voor andere scholen.”
Cordula: “Van de Kennisrotonde krijg je een antwoord dat je moet vertalen naar de eigen schoolpraktijk. Dat hebben we gedaan. We hebben het antwoord in de teamvergadering besproken en vervolgens met leerkrachten een groep ‘diversiteit’ opgezet. We zijn met een groot project begonnen, van kleuters tot bovenbouw, om diversiteit aan de orde te stellen. Diversiteit naar kleur, seksuele geaardheid, diverse culturen et cetera.”
Lees het volledige interview via de website van Kennisrotonde.
Heb je zelf een vraag die je graag met kennis uit wetenschappelijk onderzoek beantwoord ziet? Stel hem dan aan de Kennisrotonde.