Nieuws

Hoofdredacteurswissel Tijdschrift voor Lerarenopleiders

Hoofdredacteurswissel Tijdschrift voor Lerarenopleiders

Quinta Kools nam onlangs afscheid als hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders, een rol die ze zes jaar lang met verve vervulde. We zijn blij met Symen van der Zee die als ervaren redactielid het stokje van haar overneemt. Een terug- en vooruitblik met de afzwaaiende en de nieuwe hoofdredacteur.

Voor Quinta had haar afscheid van het Tijdschrift  direct te maken met haar nieuwe baan bij de Inspectie van het Onderwijs. Ze vertelt:  ‘In die rol mag je geen nevenfuncties vervullen. Maar natuurlijk blijf ik het Tijdschrift lezen.’

Waarom is het Tijdschrift relevant voor de doelgroep lerarenopleiders?

Quinta: ‘Ik heb in mijn werk binnen het lectoraat zelf gezien hoe de artikelen uit het Tijdschrift werden gebruikt in de onderwijspraktijk. De artikelen werden dan besproken, of n.a.v. een artikel nodigden we de auteur uit. Het wereldje van lerarenopleiders is erg toegankelijk, zo staan er bij de artikelen ook altijd e-mailadressen van de auteurs. We weten elkaar snel te vinden, dat wordt nog versterkt door het jaarlijkse Congres en de Studiedag.’

Symen: ‘Ik hoop en verwacht dat het Tijdschrift op lerarenopleidingen veel gelezen wordt. Tegelijkertijd is dat ook wel iets om verder uit te zoeken: wie is ons lezerspubliek? Aan welke instituten zijn zij verbonden? Ik zou ons lezerspubliek namelijk best willen verruimen, want wij hebben ongetwijfeld ook blinde vlekken of thema’s die wij onvoldoende belichten.’

[noot van de redactie: Het Tijdschrift voor Lerarenopleiders is uitdrukkelijk bedoeld voor de brede beroepsdoelgroep, dus ook voor schoolopleiders of werkplekbegeleiders in scholen of opleiders aan universiteiten!]

Wat vond je het leukste, en wat het uitdagendste aan je rol als hoofdredacteur Quinta?

‘Dat we via het Tijdschrift een podium bieden aan waar lerarenopleiders mee bezig zijn, vond ik het mooiste. Het is toch nog een wat onbekend vak. Wat soms uitdagend kon zijn, was het review-proces. Er is altijd een persoon uit de redactie die het ingezonden artikel leest en beoordeelt, en daarnaast zoeken we iemand uit het expertisegebied om als tweede reviewer mee te lezen. Het was niet altijd eenvoudig om zo’n tweede reviewer te vinden. ‘

Symen, jij kent het Tijdschrift goed, omdat je al heel wat jaren meedraait in de redactie. Wat zijn jouw voornemens in je nieuwe rol?

 ‘Allereerst wil ik het proces goed in de vingers krijgen om er zo voor te zorgen dat de kwaliteit van het Tijdschrift hoog blijft. Daarna wil ik ook kijken wat er misschien anders kan. Zo doen wij veel met tekst, maar er zijn ook andere visuele manieren om iets te presenteren. Zo wordt er in opleidersland ook gewerkt met kennisclips. Zouden wij daar als Tijdschrift misschien ook wat mee kunnen?’

Het Tijdschrift is een samenwerking tussen de Nederlandse en de Vlaamse vereniging van lerarenopleiders. Wat levert die samenwerking op?

Quinta: ‘De Vlaamse kijk op zaken is voor mij vaak verrassend en verrijkend. Ik heb gemerkt dat het soms echt een andere wereld is. Ik houd erg van de (vaak) beschouwende artikelen van Vlaming Geert Kelchtermans. Naar aanleiding van een publicatie in het Tijdschrift heb ik hem ook weleens uitgenodigd als spreker op de lerarenopleiding van Fontys.’

Symen: ‘Het Nederlandse onderwijssysteem is echt anders dan het Vlaamse. In Nederland kennen wij bijvoorbeeld het opleiden in school. Door samen in de redactie op te trekken met de Vlamingen, kun je beter reflecteren op wat ik als ‘normaal’ zie. Wat zijn nu de voor- en nadelen van bijvoorbeeld het opleiden in de school? Kortom, het is blikverruimend.’ 


Als Velon bureau willen we Quinta heel, heel hartelijk danken voor haar jarenlange inzet voor het Tijdschrift voor Lerarenopleiders, en we wensen Symen heel veel succes en plezier in zijn nieuwe rol!