Nieuws

Velon & ik: Hans Troost

Velon & ik: Hans Troost

Inspirator met een brede blik op onderwijs en lerarenopleiderschap

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Velon portretteren wij voor Velon & ik diverse mensen die bij Velon betrokken zijn (geweest). Dit keer: Hans Troost.

Wat typeert jou als onderwijsmens?

Ik sta voor kwaliteit, betrouwbaarheid en het nastreven ervan: afstemming en betekenisvol. Goed onderwijs begint bij goede leraren en opleiders.

Ik vind mijn inspiratie in het gesprek met mensen aangaan: wat vinden ze, klopt dat en is ook het wenselijk? Ik ben altijd op zoek naar hoe we samen de kwaliteit kunnen verbeteren. Dat vraagt tijd, reflectie en een open blik. Met goede leraren die betekenisvol opleiden, krijg je uiteindelijk beter onderwijs voor de leerlingen.

In welke rol ben je bij Velon betrokken (geweest)?

Ik was jaren actief als geregistreerde instituutsopleider, registerbeoordelaar, erkende beoordelaar en begeleider van in- en externe registratietrajecten. Ook heb ik meegewerkt aan de herziening van de beroepsstandaard.

In het begin van Velon, stelde deze vereniging de vraag: ‘Wat onderscheidt een lerarenopleider van een docent?’ Dat is toen verder uitgewerkt. Rond 2012/2013 hebben we die standaard herzien, met het klaverbladmodel waarin verschillende disciplines werden gevisualiseerd.

Nu kijken we opnieuw: past wat we toen hebben bedacht nog? Ik was mede-auteur van een artikel hierover en betrokken bij de ontwikkelgroep.

Waarom vind je Velon belangrijk?

Velon is een plek waar lerarenopleiders bereid zijn om over hun eigen schaduw heen te stappen. Het biedt een forum om ervaringen uit te wisselen en persoonlijke ontwikkeling. Bij Velon kunnen we als opleiders samen onze schouders zetten onder professionalisering en het zichtbaar maken van kwaliteiten. Dat is cruciaal, want lerarenopleiderschap is geen vanzelfsprekendheid. Door samen kennis te delen, tillen we ons vak naar een hoger niveau.

Heb je een bijzondere herinnering aan Velon?

De gesprekken met collega’s zijn me altijd bijgebleven. In dialoog kwamen we vaak tot nieuwe inzichten die verder gingen dan wat we op papier hadden. Nieuwe perceptie en inhoudelijke verdieping zijn enorm waardevol.

Wat wens je de beroepsvereniging toe nu ze deze mijlpaal van 50 jaar vieren?

Van harte gefeliciteerd! Ik wens dat Velon blijft bijdragen aan de professionalisering van lerarenopleiders. Door – met allen die bij het opleiden betrokken zijn – kennis en ervaringen te delen, verbeteren we het onderwijs en maken we samen echt het verschil – uiteindelijk voor de leerlingen, om wie het allemaal draait.