Waarom registreren?

Let op!

Op dit moment kun je je niet aanmelden voor registratie of prolongatie in verband met de herziening van de beroepsstandaard en registratieprocedures. Er lopen wel registratie- en prolongatietrajecten binnen een nieuw BRLO-systeem in het kader van een pilot. We verwachten dat je je vanaf 1 september 2025 weer kunt aanmelden.

Voor wie?

Het vak van lerarenopleider is uniek, maar er is geen formele opleiding voor. Meestal groei je vanuit een andere functie in het onderwijs door tot een lerarenopleider. Vanuit het werken met (aanstaande) leraren bouw je dan expertise op, maar daarmee ben je nog geen erkend lerarenopleider. Dat ben je wel als jij je hebt laten registreren binnen het beroepsregister voor lerarenopleiders.

Inmiddels erkennen we vanuit de landelijke beroepsstandaard voor lerarenopleiders alle professionals die zich structureel bezighouden met de uitvoering en kwaliteit van het samen opleiden en professionaliseren van (aanstaande) leraren. De diversiteit binnen de beroepsgroep wordt hiermee erkend. Er komen mogelijkheden om je vanuit verschillende taken als lerarenopleider door te blijven ontwikkelen. Voor het gemak hanteren wij vier categorieën met taken van lerarenopleiders, zie afbeelding. 

4 hoofdgroepen BRLO

Landelijke erkenning als lerarenopleider

Door je te registreren, toon je aan dat jij je als lerarenopleider continue ontwikkelt vanuit de meest actuele beroepsstandaard voor lerarenopleiders. Dat is niet alleen belang voor het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren, maar ook voor doorontwikkeling van het professionaliseringsbeleid en veranderprocessen rondom het samen opleiden van voldoende bevoegde en bekwame leraren binnen het onderwijs.

 

Wat levert registreren jou als lerarenopleider op?

Registratie maakt zichtbaar waar je staat in jouw professionele ontwikkeling. Als startende lerarenopleider kun je al na een jaar je basisbekwaamheid aantonen. Meer ervaren lerarenopleiders kunnen hun vakbekwaamheid aantonen. En voor degenen die zich op actuele thema’s rondom het opleiden van (aanstaande) leraren kunnen zich binnen de beroepsgroep voor lerarenopleiders profileren als specialist.

Door jezelf te registreren en je voortdurend te ontwikkelen volgens de meest actuele beroepsstandaard, positioneer je jezelf als een erkend lerarenopleider die naar collega-lerarenopleiders binnen zijn organisatie en daarbuiten zichtbaar maakt dat hij zich vanuit een actuele beroepsstandaard en kennisbasis als lerarenopleider door blijft ontwikkelen.

Wat levert registratie een partnerschap op?

Ook voor werkgevers, die de kwaliteit van lerarenopleiders binnen het partnerschap voor Samen Opleiden en Professionaliseren beter willen verantwoorden, bieden de beroepsstandaard en de nieuwe registratieprocedures een uitkomst.

 

Wat levert registratie de beroepsgroep van lerarenopleiders op?

Als beroepsgroep van lerarenopleiders leveren we een onmisbare bijdrage aan goed, toekomstgericht onderwijs, in samenwerking met instituten, partnerschappen en onderwijsregio’s.

Naarmate meer lerarenopleiders zich laten registreren, profileren lerarenopleiders zich ook als een sterke beroepsgroep die vanuit een gezamenlijke kennisbasis bijdragen aan goed en toekomstgericht onderwijs.

Professionalisering, belangenbehartiging en een interessant (kennis)netwerk!