beroepsregistratie

Registratie

Steeds meer lerarenopleiders kiezen voor beroepsregistratie. Een positieve, vrijwillige keuze voor opname in een register dat is geïnitieerd en ontwikkeld door de beroepsgroep zelf. Het wordt gedragen door de lerarenopleiders, opleidingsinstituten, opleidingsscholen en vertegenwoordigende organisaties. Het Beroepsregister Lerarenopleiders wordt georganiseerd door Velon.

Kan ik me registreren?
Lerarenopleiders zijn werkzaam bij of ten behoeve van instituten of scholen waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak. Is deze omschrijving op jou van toepassing? Dan ben je registreerbaar als je voldoet aan de registratiecriteria:

  • je werkt aantoonbaar als lerarenopleider en kunt een onderwijsbewijs overleggen;
  • je hebt een visie op het beroep van lerarenopleider in relatie tot de grondslag;
  • je hebt voldoende relevante werkervaring om te kunnen reflecteren op de indicatoren in de beroepsstandaard;
  • je bent bereid om je als lerarenopleider verder te ontwikkelen aan de hand van persoonlijke professionaliseringsbehoeften.

Wil en kun jij je op bovenstaande criteria verantwoorden? Dan kun je je aanmelden voor het registratietraject. Wat de registratieprocedure inhoudt, zie je in onderstaande animatie.

Inhoud registratietraject
Tijdens het registratietraject ga je aan de slag met de valideringsvragen, die zijn gebaseerd op de registratiecriteria (zie hierboven). Je antwoorden op deze vragen neem je op in de registratieaanvraag, waarmee je aantoont dat je aan de registratiecriteria voldoet.

Dit zijn de valideringsvragen:

  • A1. In welke context en met welke taken, gekoppeld aan de vier bekwaamheidsgebieden, ben je werkzaam als lerarenopleider?
  • A2. Hoe positioneer je je eigen handelen op de bekwaamheidsgebieden?
  • B. Hoe onderscheidt jouw rol als lerarenopleider zich van die van leraar?
  • C1. Hoe en bij wie zorg je voor feedback op je eigen functioneren en hoe draagt dit bij aan jouw kwaliteit als lerarenopleider?
  • C2. Welke conclusies trek je over je eigen handelen als lerarenopleider en hoe reflecteer je daarop?
  • D. Welke ambities en ontwikkelthema’s, gerelateerd aan je opleiderschap, stel je jezelf de komende vier jaren?

“Je kiest de registratieroute die bij je past.”

Kies je registratieroute
Elk registratietraject is maatwerk. Je kiest zelf de registratieroute die bij jou past. Je kunt je individueel aanmelden of als deelnemer van een gezamenlijk traject.

  • Individueel en zelfstandig deelnemen
    Als je je individueel aanmeldt, kun je je registratieaanvraag zelfstandig doorlopen en zelfstandig werken aan de beantwoording van de valideringsvragen. Het is wel raadzaam om hierover in gesprek te gaan met collega’s, management en studenten.
  • Individueel deelnemen aan een gezamenlijk traject
    Je kunt je ook aanmelden voor een registratietraject dat georganiseerd wordt door jouw opleidingsinstituut of opleidingsschool of door een andere opleidingsaanbieder. Hier vind je een overzicht van opleidingsaanbieders die trajecten ten behoeve van registratie verzorgen, met de namen van de contactpersonen erbij. Van elke aanbieder is vastgesteld dat in zijn traject(en) wordt toegewerkt naar een registratieaanvraag volgens de gestelde criteria. Voor elk traject geldt dat de aanbieder inhoudelijk verantwoordelijk is en dat je zelf verantwoordelijk bent voor aanmelding bij de betreffende contactpersoon. De opleidingsaanbieder kan deelnamekosten in rekening brengen. Van de contactpersoon van de opleidingsaanbieder ontvang je een activatiecode om je aan te melden.

Meld je aan voor registratie
Wil jij je laten registeren in het Beroepsregister Lerarenopleiders? Meld je dan hier aan en maak je keuze voor een registratieroute. Heb je een activatiecode van een gezamenlijk traject? Houd die dan bij de hand.

Zo kan jouw werkgever een registratietraject organiseren
Willen jij en je collega’s van het opleidingsinstituut of de opleidingsschool opgenomen worden in het Beroepsregister Lerarenopleiders? Dan is het goed om te weten dat jullie werkgever een registratietraject kan organiseren voor de eigen medewerkers. Dit registratietraject kan tevens opengesteld en aangeboden worden voor individuele kandidaten van buiten de organisatie .

Er zijn vier mogelijkheden voor de inrichting van een registratietraject voor eigen medewerkers:

  • Begeleiding/coaching
    De ervaring leert dat begeleidings- en coachingsbijeenkomsten in combinatie met gerichte activiteiten een belangrijke bijdrage leveren aan bewustwording rond het beroep en het eigen functioneren als lerarenopleider.
  • Opleidingstraject
    Het beantwoorden van valideringsvragen voor registratie kan worden opgenomen in opleidingstrajecten. Dit kan bijvoorbeeld binnen een opleidingsschool of een kwalificatie-opleiding op hogescholen of universiteiten.
  • Professionele leergemeenschap
    In een professionele leergemeenschap kunnen lerarenopleiders samen werken aan een registratieaanvraag en aan andere individuele en/of organisatiebrede ontwikkelvragen.
  • Personeelsbeleid
    De beroepsstandaard kan als leidraad worden genomen binnen het personeelsbeleid. De beroepsstandaard wordt daarmee een geïntegreerd onderdeel in de gesprekscyclus over functioneren en ontwikkeling. De valideringsvragen kunnen hierin worden meegenomen. Beroepsregistratie is dan onderdeel van het personeelsbeleid.

Een pdf-versie van de brochure Registratieprocedure vind je onder Documenten/formulieren.

Voor opleidingsschool of opleidingsinstituut: meld je registratietraject aan
Wil jij als contactpersoon een registratietraject organiseren? Meld dit dan hier aan.