Helma Oolbekkink-Marchand: Verbindend, nieuwsgierig en met de drive om kennis en inspiratie te delen in het onderwijs.
Wat typeert jou als onderwijsmens?
Ik ben van huis uit pedagoog en heb veel passie voor opvoeding en onderwijs. Het kind of de jongere staat voor mij altijd centraal. Wat mij drijft is dat zij gezien worden en een eerlijk behandeling krijgen. Ik vind het belangrijk dat theorie en praktijk niet los van elkaar staan. Inhoud en onderzoek interesseren me enorm, ik blijf altijd nieuwsgierig. Als lector en voorzitter van Velon wil ik verbonden blijven met de praktijk van het opleiden en de onderwijspraktijk. Ook internationaal blijf ik graag betrokken en wil ik me laten prikkelen door nieuwe kennis, inzichten en praktijken.
In welke rol ben je bij Velon betrokken?
Ik ben voorzitter van Velon. In mijn portefeuille zitten het werkgeverschap en de beroepsregistratie. Ooit begon ik als bestuurslid. Toen de vacature voor voorzitter kwam, vroeg een collega: “Waarom doe jij het niet?” Anderen vonden dat ook logisch, ik zou de drive hebben. Nu maak ik verbinding met netwerkpartners, zoals het Ministerie en wil ik zorgen dat het werkgeverschap goed geregeld is. Ik doe dit naast mijn gewone werk. Wat ik belangrijk vind, is om mensen die energie hebben voor nieuwe ontwikkelingen ruimte te geven en het samen te doen.
Waarom vind je Velon belangrijk?
Velon is belangrijk, omdat het lerarenopleiders samenbrengt. We delen actuele kennis, inspireren elkaar en werken aan onze professionaliteit als opleiders. Wat ik vooral waardevol vind, ook vanuit beleidsperspectief is niet óver lerarenopleiders praten, maar mét lerarenopleiders. Velon zorgt ervoor dat onze stem gehoord wordt in het onderwijsveld.
Heb je een bijzondere herinnering aan Velon?
Een mooie herinnering is de reis naar Israël met een groep lerarenopleiders. Ik gaf daar een keynote en mocht een groep lerarenopleiders meenemen. We trokken een week samen op. Elke avond zaten we op het dakterras om de dag door te spreken. Ook het 45-jarig bestaan van Velon was bijzonder, vooral het samen nadenken over de “Staat van de Lerarenopleider”. Dat soort inhoudelijke reflectie is waardevol en brengt ons verder als beroepsgroep.
Wat wens je Velon toe op deze mijlpaal?
Ik hoop dat de stem van lerarenopleiders nog sterker gaat klinken. Dat we actief in gesprek blijven met beleidsmakers en onderzoekers. In een tijd van polarisatie en verhitte discussies is dat hard nodig. Velon moet die verbindende rol blijven pakken. Alles wat speelt in het onderwijs raakt direct de lerarenopleider.
Contact