Of leerlingen in groep 3 beter leren als ze in rijen zitten dan in groepjes is onduidelijk. In de meeste studies worden leeruitkomsten namelijk niet direct gemeten. Wel zijn basisschoolleerlingen taakgerichter en laten ze minder storend gedrag zien als ze in rijen zitten. Ook zijn ze beter in logisch redeneren. Om storend gedrag in de klas te beperken, kunnen leerkrachten het beste zelf bepalen waar iedereen zit. Er is geen onderzoek bekend naar de effecten van verschillende klasopstellingen bij leerlingen in groep 3. Dergelijke onderzoeken vinden vooral plaats in groep 4 tot en met 8.
Die onderzoeken tonen aan dat de leeromstandigheden beter lijken te zijn wanneer leerlingen in rijen zitten dan in groepjes. Ze zijn dan meer betrokken bij de les en steken vaker hun vinger op als de leerkracht een vraag stelt. Daarnaast zijn ze beter in logisch redeneren, wat het leren ten goede kan komen.
Ook laten leerlingen in rijen minder storend of niet-taakgericht gedrag zien. Ze praten minder voor hun beurt, staan niet zomaar op en raken klasgenoten minder vaak ongewenst aan.
Als leerkrachten storend gedrag in de klas willen beperken, kunnen ze het beste zelf bepalen waar iedereen zit. Dat geldt zowel voor een opstelling in groepjes als in rijen. Leerlingen in groepjes laten tot twee keer zo vaak storend gedrag zien als zij zelf hun plek kozen dan wanneer de leerkracht deze bepaalde. Bij een opstelling in rijen komt storend gedrag zelfs tot drie keer vaker voor als leerlingen hun eigen plek kozen.
>> Heb je zelf ook een vraag die je graag met kennis uit wetenschappelijk onderzoek beantwoord ziet? Stel hem dan aan de Kennisrotonde.
Contact