Webinar Het lerarentekort: welke positie neem jij als opleider in?
Vanwege tekorten op de arbeidsmarkt wordt gevraagd om alternatieve routes naar het leraarschap en het anders inrichten van lerarenopleidingen. Dit plaatst lerarenopleiders voor dilemma’s. Is dit voor jou herkenbaar? Ga hierover in gesprek met Marc Vermeulen (hoogleraar onderwijssociologie bij TIAS) tijdens een webinar dat hij op dinsdag 1 november 2022 geeft.
De positie van lerarenopleiders
Het opleiden van voldoende leraren is al jaren lang een probleem: tekorten op de arbeidsmarkt zijn urgenter dan ooit te voren. Alternatieve routes naar het leraarschap worden verkend en de bestaande opleidingen worden aangemoedigd effectiever en efficiënter te zijn. Dat stelt lerarenopleiders voor allerlei vraagstukken: wie hoort er wel en niet bij, welke kwaliteitseisen spelen een rol, moet je proberen meer invloed uit te oefenen op beleid of juist gepast afstand houden?
In dit webinar verkennen we het snijvlak tussen de inhoudelijke en bestuurlijke positionering van lerarenopleiders. We vergelijken Velon met andere beroepsgroepen (artsen, ingenieurs, juristen) en kijken hoe dit soort groepen in de 21ste eeuw proberen hun positie te bepalen en kwaliteit te waarborgen.
Vijftig jaar leraren opleiden
De basis voor dit webinar is hoofdstuk 13 uit het boek Vijftig jaar leraren opleiden: “Reflectie op vijftig jaar zoeken naar de aansluiting van lerarenopleidingen op de arbeidsmarkt van leraren”, geschreven door Marc Vermeulen. Het boek is door Gerda Geerdink en Anja Swennen samengesteld. In 25 hoofdstukken komen zowel de geschiedenis van de verschillende lerarenopleidingen aan bod als thema’s die overstijgend zijn. Je hoeft het hoofdstuk niet vooraf gelezen te hebben, maar dat mag natuurlijk wel!
Opzet van het webinar
Het webinar begint met een korte introductie op het boek door Gerda Geerdink, gevolgd door een korte inleiding door Marc Vermeulen. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek. Het webinar is gepland op dinsdag 1 november van 15.30 uur tot 17.00 uur.
Over de auteur
Marc Vermeulen werkt als hoogleraar (onderwijs-)sociologie. Hij is opgeleid als leraar maatschappijleer en geschiedenis en begon zijn loopbaan in het beroepsonderwijs. Na zijn studie sociologie stapte hij over naar de toegepaste wetenschap en deed bij diverse instituten onderzoek naar de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Dit onderzoek deed hij ook voor de arbeidsmarkt van het onderwijs. Hij is nu hoogleraar onderwijssociologie bij de TIAS School for Business and Society / Tilburg University. Hij coördineert deze opleiding voor managers en bestuurders in de publieke sector en is daarnaast adviseur en toezichthouder in het hoger onderwijs.
Serie van vier webinars
Dit webinar is onderdeel van een serie van vier webinars, gebaseerd op het boek ‘Vijftig jaar leraren opleiden’. De webinars zijn door Miranda Timmermans cadeau gedaan aan de leden van Velon, bij haar afscheid als voorzitter van de vereniging.
Het volgende webinar wordt nog georganiseerd:
8 december: Seminar Samen blijven(d) leren, door Miranda Timmermans en Peter Lorist.
Aanmelden
Het webinar is voor leden van Velon vrij toegankelijk. Je kunt je hier aanmelden.