Themagroep beginnende lerarenopleiders
De themagroep Beginnende Lerarenopleiders is nieuw leven ingeblazen. Lees meer over de themagroep en hoe je zelf ook actief kunt worden in een themagroep.
Vorig jaar is de themagroep Beginnende Lerarenopleiders nieuw leven ingeblazen. We zijn een groep enthousiastelingen, bescheiden van omvang maar breed in diversiteit.
Samenstelling themagroep Beginnende Lerarenopleiders
- Anna van der Want, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen / Radboud Docenten Academie, Radboud Universiteit
“Tijdens mijn promotietraject ben ik begonnen om ook onderwijs te geven in de lerarenopleiding. In 2015 ben ik gepromoveerd en werd ik naast onderzoeker ook lerarenopleider: vakken als supervisie en algemene onderwijskunde en de begeleiding van stages. Overal waar ik kan ga ik met studenten in gesprek over hun ervaringen in het onderwijs en wat voor docent zij zijn en willen worden!” - Evelien van Geffen, Hogeschool van Amsterdam
“Ik ben zes jaar geleden begonnen als lerarenopleider bij de tweedegraads lerarenopleidingen. Ik geef met veel plezier een diversiteit aan vakken over o.a. adolescentiepsychologie, didactiek, pedagogiek, onderzoek, begeleid stages en doe onderzoek in het lectoraat Leren & Innoveren naar Lesson Study en naar Creatief gedrag van leraren-in-opleiding. Het leukste aan mijn werk vind ik de afwisseling van taken, de diversiteit aan studenten en dat ik dagelijks mag praten over onderwijs.” - Peter Sniekers, Fontys Hogeschool Tilburg
“Sinds een aantal jaar ben ik docent kunsttheorie en begeleid ik als instituutsopleider aankomend docenten in hun stage, zowel voor de eigen docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving als andere docentenopleidingen. Het mooiste voor mij is om studenten op hun stageplek te zien groeien als docenten en hen te helpen in hun vak.” - Marije Bent, Aeres Hogeschool – op dit moment met zwangerschapsverlof
Activiteiten themagroep
We bespreken en onderzoeken in de themagroep allerlei onderwerpen waar wij als beginnend lerarenopleiders mee te maken hebben. Denk aan begeleiding, roostering en didactiek. Zo werken we aan onze professionaliteit en zijn we een klankbord voor elkaar. Ook willen we verbinding zoeken met andere beginners en meer ervaren lerarenopleiders om een open blik te houden.
Op de afgelopen studiedag bespraken we met een leuke groep beginnende lerarenopleiders stellingen over het beginnende lerarenopleiderschap. Hierbij kwamen onder andere onderwerpen als ‘de taak van een schoolopleider’ en ‘wat verwachten wij van studenten, en studenten van ons’ aan bod. Door ervaringen te delen leerden we van elkaar dat hier grote verschillen in zitten. Ook werden handige tools en artikelen uitgewisseld. Wij hopen dat we vaker dit soort vruchtbare uitwisselingen mogen organiseren en bijwonen.
Meedoen?
Ben je een beginnende lerarenopleider? Denk je na over hoe je jezelf als lerarenopleider het beste kunt ontwikkelen? Heb je de behoefte om met gelijkgestemden je bezig te houden met opleiderschap? Sluit dan eens vrijblijvend aan bij een van onze bijeenkomsten.
Meld je aan via e-mail bij Evelien van Geffen
Na je aanmelding sturen we je meteen informatie over onze meet-up op 24 januari. Ben je zelf (allang) niet meer beginnend, stuur dan je nieuwe collega’s naar ons door!
Meer weten over themagroepen?
Spreekt het thema Beginnende Lerarenopleiders je aan? Of wil je meer weten over onze andere themagroepen? Lees meer op de pagina Themagroepen. Je kunt je hier ook aanmelden om zélf actief te worden in een themagroep.