Start Professionele Leergemeenschap ‘Flexibel Opleiden’
Voor lerarenopleider is geen formele opleiding. Daarom werken we als beroepsvereniging aan een aanbod van erkende professionalisering(strajecten). Als pilot zijn we onlangs gestart met de professionele leergemeenschap (PLG) ‘Flexibel Opleiden’, een gezamenlijk initiatief van Velon en de Vereniging Hogescholen. Drie deelnemers: Anne Los, Ageeth Postma en Eveline Snelder, vertellen over hun motivatie om aan deze leergemeenschap deel te nemen.
‘In eerdere pilots is groepsgewijze registratie en prolongatie heel waardevol gebleken. Deze leergemeenschap biedt ons de kans om op landelijk niveau, buiten de eigen context, met collega-lerarenopleiders te prolongeren’, vertellen Ageeth en Anna, beiden werkzaam voor Stichting Westelijke Tuinsteden.
Ook Eveline, die werkt voor Hogeschool IPabo, is dit professionaliseringstraject interessant: ‘We organiseren en begeleiden verschillende PLG’s voor onze studenten in het werkveld en op de opleiding; hoe goed is het om de kans te krijgen dit zelf als lerarenopleider te mogen doen.’
Veranderende context
Ageeth en Anna hopen dat deelname aan deze leergemeenschap de dialoog met collega-opleiders nieuwe en verfrissende perspectieven oplevert. ‘Zeker in het kader van de flexibilisering van de lerarenopleidingen, de veranderende context en de vele doelgroepen die we opleiden.’ Eveline ziet daarnaast ook de meerwaarde van dit traject omdat ze zo haar registratie kan prolongeren en haar netwerk kan uitbreiden.
Binnen dit professionaliseringstraject kunnen Eveline, Ageeth en Anna zich als ervaren lerarenopleiders laten registreren (in het beroepsregister BRLO) als landelijk erkend specialist binnen de beroepsgroep. Waarom vinden jullie het eigenlijk zo belangrijk dat de beroepsgroep lerarenopleiders zich blijft door ontwikkelen?
Actuele ontwikkelingen
Ageeth en Anna: ‘Als lerarenopleider moet je op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen en je moet goed kunnen inschatten wat er vanuit jouw rol nodig is. Dat vraagt dat je meebeweegt en kunt in- en uitzoomen. Dat kan alleen maar als je zelf óók reflecteert op je handelen en bereid bent te blijven leren.’ Die flexibiliteit is belangrijk, ziet ook Eveline. ‘Als lerarenopleider wil ik mij graag blijven door ontwikkelen om zo aan te kunnen sluiten bij wat er nu en in de toekomst nodig is om de beste leraren op te leiden.’
Met de herziening van BRLO wordt ook ingezet op inbedding van registratie in het professionaliseringsbeleid van de werkgever. Dit zien de deelnemers als kans. Zo beamen ze alle drie: ‘Dit is zeker een kans, want dit gaat over de kwaliteit van opleiden en de kwaliteit van onderwijs aan aankomende leerkrachten én kinderen. Daarnaast biedt inbedding kansen m.b.t. het loopbaanplan van lerarenopleiders.’
Meer over deze PLG
De PLG Flexibel Opleiden bestaat uit zes bijeenkomsten met acht deelnemers en twee begeleiders. De leergemeenschap gaat onderzoeken welke inzichten er rondom ‘Flexibel Opleiden’ bestaan, hoe deze op landelijk niveau zijn gedeeld, en hoe de inzichten toegankelijk gemaakt kunnen worden voor het onderwijs binnen onderwijsregio’s.