Publicatie: Intuïtief handelen verbeteren
In het Tijdschrift ‘Teaching and Teacher Education (TATE) verscheen een artikel van Gerbert Sipman en anderen over een training voor leraren gericht op professioneel handelen.
Het artikel is een deelstudie uit het proefschrift ‘Enhancing teacher pedagogical tact through intuition: A design study’ dat Sipman in juli 2021 verdedigde.
Leraren moeten constant snel inspelen op wat er gebeurt in de klas en dan is het belangrijk dat ze ook met tact reageren. Daarvoor is ‘Pedagogische tact’ nodig: het vermogen om optimaal te reageren in complexe klassituaties. Dat vermogen kunnen leraren ontwikkelen door hun intuïtie te ontwikkelen. Sipman ontwikkelde daarvoor een beroepstraining en onderzocht de effecten van die training op ‘pedagogische tact’. De training bestaat uit een combinatie van meditatie en ‘belichaamde’ oefeningen en anderzijds theorie over onder andere gedrag en sociale systemen. De training heeft een bewezen positief effect op het intuïtief handelen en daardoor een positieve invloed op de praktijk in de klas.
Het artikel van Gerbert Sipman, Rob Martens, JürgThölke en Susan McKenney in TATE kan gedownload: ‘Professional development focused on intuition can enhance teacher pedagogical tact‘.
Bron: Nieuwsbrief OU.