Nieuws

Prijs Beste artikel TvL 2020 uitgereikt

Elk jaar worden tijdens het Velon Congres prijzen toegekend aan de beste artikelen van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders van het afgelopen jaar.

Prijs Beste artikel TvL 2020 uitgereikt

De jury bestond uit de redactie van het tijdschrift. Alle artikelen uit jaargang 2020 deden mee aan jurering, met uitzondering van artikelen waarvan redactieleden (mede)auteur waren. Aan de prijzen zijn geldbedragen gekoppeld, waarmee de auteurs iets leuks kunnen doen dat hen ondersteunt in werk, creativiteit en/of professionaliteit.

De prijzen zijn toegekend aan:

Eerste prijs
De eerste prijs was voor Kaat Verhaeghe met het opiniestuk Zijn in tijden van worden: Het recht van de mens op de dag van vandaag.

Uit het juryrapport: “Een heel complex, relevant thema, duidelijk en diepgaand verwoord. Dit artikel is verrassend, verfrissend en verdiepend, mede wellicht doordat het format van opiniebijdrage minder frequent gehanteerd wordt in het tijdschrift”.

Lees hier meteen het artikel.

Tweede prijs
De tweede prijs was voor Conny Jansen en Monique Volman, Persoonsvorming in het basisonderwijs: hoe bereidt de lerarenopleiding toekomstige leraren hierop voor? (onderzoek).

De jury zei daarover: “Een helder geschreven stuk over een belangrijk thema dat onderbelicht is binnen de lerarenopleiding. Het artikel besteed aandacht aan persoonsvorming binnen de lerarenopleiding, maar ook aan de uitwerking daarvan binnen de basisscholen. Er worden mooie aanknopingspunten geboden; Een thematiek die verder reikt dan enkel basisonderwijs, maar alle types opleiders aangaat”.

Je leest het artikel hier.

Derde prijs
Vincent Klabbers kreeg de derde prijs met het praktijkvoorbeeld Een training beeldbegeleiding voor lerarenopleiders.

Uit het juryrapport: “Een helder geschreven praktijkvoorbeeld. Het bevat alle benodigde elementen om opleiders aan te sporen met beeldbegeleiding aan de slag te gaan: aanleiding, werkwijze, voorbeeld, fotomateriaal en overpeinzingen. Een oudere maar krachtige methodiek die haar waarde niet verliest”.

Nieuwsgierig naar dit praktijkvoorbeeld? Lees verder.

Tijdschrift
Het Tijdschrift voor Lerarenopleiders is een gezamenlijke uitgave van Velon en VELOV. Het verschijnt vier keer per jaar, waarbij de vierde editie steeds een themanummer is. In het tijdschrift delen lerarenopleiders onderzoeksresultaten, praktijkervaringen, ideeën en opinies. Alle artikelen zijn gereviewd door twee personen, één uit de redactie van het Tijdschrift en één externe reviewer uit Nederland of Vlaanderen.

Toegang tot het Tijdschrift en de Kennisbasis
De artikelen uit het Tijdschrift en uit de Kennisbasis zijn opgenomen in de online mediatheek. De mediatheek vormt een belangrijke bron van informatie voor lerarenopleiders. In de mediatheek kun je uitgebreid zoeken naar artikelen. De toegang tot de mediatheek is gratis, wel heb je een account nodig. Nog geen account? Maak het meteen aan!