Nieuws

Prijs Beste artikel TvL 2019 online uitgereikt

Elk jaar worden tijdens het Velon Congres prijzen toegekend aan de beste artikelen van het Tijdschrift voor Lerarenopleiders van het afgelopen jaar.

Prijs Beste artikel TvL 2019 online uitgereikt

Dit jaar kon het congres – en dus de prijsuitreiking – vanwege het Corona-virus helaas niet doorgaan. Daarom hebben we de prijsuitreiking via een online meeting georganiseerd, waarin de genomineerden onder virtueel tromgeroffel te horen kregen wie welke prijs heeft gewonnen.

De jury bestond ook dit jaar uit de redactie van het tijdschrift. Alle artikelen uit jaargang 2019 deden mee aan jurering, met uitzondering van artikelen waarvan redactieleden (mede)auteur waren.

De prijzen zijn toegekend aan:

  1. Martine Gijsel, Anna Hotze, Maaike Vervoort, Sylvia Peters & Anneleen Post.
    Taalgericht wetenschap en technologieonderwijs op de pabo: impact van professionalisering voor opleider’. Onderzoeksartikel

Uit het juryrapport:

  • Ik was echt onder de indruk bij het lezen van dit onderzoeksartikel. Wat een mooi opgezet onderzoek over een boeiende thematiek. Wat ook bijzonder was, is niet alleen dat het artikel echt gericht is op de professionalisering van lerarenopleiders, maar dat die in de praktijk ook daadwerkelijk aangepakt werd. Dat verdient voor mij een pluim. Het artikel las vlot, er worden goede kaders gebruikt en er werd op een heldere manier gerapporteerd. Knap werk!

 

  1. Marielle Theunissen, Martin van der Plas & Jan Roelevink
    Adolescentiepsychologie: van theoretisch vak op school naar een praktijktaak in de opleidingsschool’. Praktijkvoorbeeld

Uit het juryrapport:

  • Het artikel demonstreert vernieuwende inzichten aangezien het uitgewerkte opleidingsonderdeel uit wordt gevoerd in de schoolcontext. Naast bevorderende factoren worden ook de knelpunten voor het voetlicht gezet zodat lerarenopleidingen die deze vernieuwende stap willen zetten hier rekening mee kunnen houden’

 

  1. Lies Vanerum
    Wie ben ik als lerarenopleider? – Een praktijkonderzoek op basis van Berry’s ‘Tensions in teaching about teaching’. Praktijkvoorbeeld

Uit het juryrapport:

  • Ik vind dat Lies er met haar artikel in slaagt om een heel groot publiek van lerarenopleiders niet alleen warm te maken voor praktijkonderzoek als professionaliseringsstrategie, maar ook aantoont dat het kwetsbaar opstellen t.a.v. je eigen praktijk (en die ook publiekelijk te bevragen) heel krachtig is.

Aan de prijzen zijn geldbedragen gekoppeld, waarmee de auteurs iets leuks kunnen doen dat hen ondersteunt in werk, creativiteit en/of professionaliteit.