Nieuws

Oproep lerarenopleiders ResearchNed

Oproep lerarenopleiders ResearchNed

ResearchNed zoekt tweedegraads lerarenopleiders die op korte termijn als lid van een advieskring dan wel kernteam mee willen denken over opleidingseisen voor mbo-docenten rondom de basisvaardigheden. ResearchNed voert, samen met KBA Nijmegen en Expertisecentrum Nederlands, deze opdracht uit voor het Ministerie van OCW.

De opdracht

Aan welke eisen moet een opleidingstraject vakdidactiek en vakinhoud voor mbo-docenten in Nederlands/rekenen/burgerschap voldoen? Het gaat om eisen voor de drie domeinen apart. De doelgroep waarvoor de uiteindelijke opleidingseisen gaan gelden, zijn docenten met een lerarenopleiding in een ander vakgebied dan de desbetreffende basisvaardigheid en docenten met een PDG. (De doelgroep van de nieuwe opleidingseisen bestaat dus niet uit docenten die een eerste- of tweedegraads lerarenopleiding hebben afgerond in de basisvaardigheid waarin wordt lesgegeven).

Wie zoeken we?

•             2 lerarenopleiders Nederlands die werkzaam zijn bij een bij ADEF aangesloten instelling, voor het kernteam Nederlands;

•             2 lerarenopleiders Wiskunde die werkzaam zijn bij een bij ADEF aangesloten instelling voor het kernteam rekenen; 

•             2 lerarenopleiders Maatschappijleer die werkzaam zijn bij een bij ADEF aangesloten instelling voor het kernteam burgerschap;

•             Voor elk van de advieskringen een tweedegraads lerarenopleider, dus 1 voor Nederlands, 1  voor rekenen, 1 voor burgerschap. 

Rol kernteam

De rol van elk kernteam is het in co-creatie met twee onderzoekers formuleren van de concept-opleidingseisen. Het kernteam maakt daarbij gebruik van bestaande documenten en de wensen en adviezen vanuit de advieskringen en andere belanghebbenden. Na de eerste fase van analyse van bestaande documenten, stelt het team eerste (scenario’s van) concepten van opleidingseisen en adviesvragen op. In de stappen daarna verwerken ze de adviezen in een uitgewerkte set aan uniforme eisen en eindrapportage. Daarbij lichten de kernteams ook toe hoe zij met het – niet vrijblijvende – advies van de advieskring zijn omgegaan.

Rol advieskringen

De advieskringen geven inhoudelijk advies en input op de concept-opleidingseisen. De advieskringen bestaan uit meerdere doelgroepen, waaronder lerarenopleiders, mbo-docenten en onderzoekers. Daarbij is de vertegenwoordiger van iedere doelgroep verantwoordelijk voor het verzamelen van feedback en advies over de concept-eisen bij de eigen achterban. Dit doen ze op basis van gerichte adviesvragen vanuit het kernteam bij de concept-eisen. De vertegenwoordigers bundelen de feedback en het advies van hun achterban tot een eenduidig geheel. Ze delen dit vervolgens  met het kernteam in een bijeenkomst, samen met andere vertegenwoordigers uit de advieskring.

Gevraagde inzet

Voor de leden van de kernteams zal het gaan om ongeveer 7 dagen in de periode tussen nu en 1 februari 2025. Voor de leden van de advieskringen gaat het om aanzienlijk minder tijd.

Heb je belangstelling?

Geïnteresseerden kunnen tot uiterlijk woensdag 9 oktober mailen naar: onderzoek@researchned.nl. Vermeld daarbij ook om welke rol het gaat (kernteam of adviesteam) en om welke basisvaardigheid (Nederlands, rekenen, burgerschap).