Online leesclub voor lerarenopleiders
Nieuw bij Velon: de online leesclub. Sluit jij ook aan?
Speciaal voor leden organiseert Velon op 20 mei 2022 en 14 juni 2022 een bijeenkomst rondom een pedagogische tekst.
Wat doen we?
Aan de hand van een van tevoren bestudeerde pedagogische tekst proberen we via vragen, discussie en reflectie de tekst te duiden. We onderzoeken hoe we ons als lerarenopleiders tot die tekst verhouden en wat dit mogelijk betekent voor onze eigen professionele identiteit en de daarbij horende of juist wenselijke praktijk. Hierbij maken we gebruik van de aanpak “slow pedagogy” van Geert Kelchtermans. Tevens voegen we ook eigen elementen toe die tot verdieping en verrijking van inzichten kunnen leiden.
Voor wie is de online leesclub interessant?
Voor lerarenopleiders die:
- zich willen verdiepen in de pedagogische dimensie van onderwijs;
willen onderzoeken wat dit betekent voor eigen waarden/idealen en overtuigingen; - er plezier in hebben om samen met andere lerarenopleiders het goede gesprek te voeren over onderwijs;
- geïnspireerd willen raken in deze aanpak (om zo ook met studenten/collega’s de pedagogische dimensie van onderwijs te bespreken).
De bijeenkomsten kunnen tevens input geven voor de BRLO registratie.
Bijeenkomsten
De online bijeenkomsten duren van 15.30 tot 17.30 uur en worden begeleid door Helma Oolbekkink-Marchand en Maaike Nap.
- Op 20 mei bespreken we de tekst “Pedagogiek over hoop: Het onmiskenbare belang van optimisme in opvoeding en onderwijs”, van Micha de Winter.
- Op 14 juni bespreken we de tekst “Het failliet van onderwijs op maat: naar pedagogische werkplekken”, van Jan Masschelein en Maarten Simons.
Meer lezen/weten?
Nieuwsbericht op HAN.nl
Podcast bij Nivoz
Aanmelden
Meld je aan voor de bijeenkomst(en) en we ontmoeten elkaar! Het is mogelijk aan één van beide of aan beide bijeenkomsten deel te nemen. De online leesclub is vrij toegankelijk voor leden. Je kunt je aanmelden via deze link. Ben je nog geen lid? Schrijf je in, waarna je meteen deel kunt nemen.