Onderzoek: ondersteuning van zij-instromers en starters in het voortgezet onderwijs
Wil je ook meer inzicht in hoe zij-instromers en starters in jouw regio thema’s als ondersteuning en begeleiding, werkdruk, autonomie en hun eigen handelen in de klas ervaren en wil je dit kunnen vergelijken met andere regio’s? De Universiteit Twente voert onderzoek uit en vraagt om je bijdrage.
De Universiteit Twente voert samen met het onderwijsveld een landelijk en regionaal onderzoek uit. Het doel van het onderzoek: de eisen aan en ondersteuning van zij-instromers en starters in kaart brengen. Op basis hiervan krijgen we meer inzicht in het welzijn en behoud van deze doelgroepen, kunnen we de overeenkomsten en verschillen tussen onderwijsregio’s in kaart brengen en kunnen we concrete acties inzetten in het begeleiden, professionaliseren en behouden van goed onderwijspersoneel.
Voor wie?
Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst van ongeveer 15 minuten, en is gericht op zij-instromers en starters die maximaal vijf jaar werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs.
Link naar vragenlijst
Deel dit bericht en de onderstaande link naar de vragenlijst met schoolbesturen en/of scholen, schoolopleiders, zij-instromers en starters binnen jouw netwerk. De vragenlijst is tot 29 november 2024 in te vullen, en vind je via deze link.
Resultaten onderzoek
Deze resultaten op onderwijsregio-niveau worden, indien mogelijk, gepubliceerd op onderwijsregio.nl in het voorjaar van 2025.
Vragen?
Heb je vragen en/of opmerkingen over de vragenlijst of het onderzoek? Of ben je binnen jouw regio met soortgelijke onderwerpen bezig als PLONS, of wil je daar meer informatie over? Dan kun je contact opnemen met Susanne Spiele, onderzoeker bij de Universiteit Twente (s.spiele@utwente.nl).
Binnen de onderwijsregio Twente, Achterhoek en Oost-Salland vindt aanvullend kwalitatief onderzoek naar dit thema plaats binnen PLONS (Professioneel Leernetwerk Oost-Nederland Startklaar).