Nieuws

Nieuwe podcast: beleef het eerste jaar voor de klas mee door de ogen van twee starters

Lesgeven is een prachtig vak, waarbij je veel kunt betekenen voor een ander. Maar het kan ook zwaar zijn, zeker als je aan het begin van je loopbaan staat.

Nieuwe podcast: beleef het eerste jaar voor de klas mee door de ogen van twee starters

Om starters een extra steuntje in de rug te geven, biedt de VO-raad de podcast ‘Mijn eerste jaar voor de klas’. Een schooljaar lang volgen we startende docenten Elisabeth en Maurice. Om mee te leven, én om te leren van wat zij in de praktijk allemaal meemaken. Vanaf nu te beluisteren!

Elke maand verschijnt er een nieuwe aflevering van ‘Mijn eerste jaar voor de klas’. Vaste coach aan tafel is schoolopleider Rikkert; hij voorziet de starters en de luisteraar van tips en vragen die dwingen tot zelfreflectie. Daarnaast geeft ook presentatrice Tinka, die zelf al meer dan 20 jaar voor de klas staat, adviezen. Alle aspecten van het starten als docent komen aan bod, zoals:

  • De overgang van de opleiding naar de praktijk
  • Wat voor docent wil je zijn?
  • Je rol binnen schoolorganisatie
  • Professionaliteit en distantie
  • Hoe ga je om met werkdruk?
  • Hoe motiveer je jouw leerlingen?
  • Uitdagende situaties, leerlingen en ouders

Voor wie
De podcast is allereerst bedoeld voor de startende docenten zelf. De gesprekken, ervaringen en tips van Elisabeth en Maurice beogen een feest der herkenning en een steuntje in de rug te zijn.

Ben je schoolbestuurder, schoolleider, opleider of begeleider van (startende) leraren? Luister en beleef dat eerste spannende schooljaar jaar door de ogen van de starters en leer meer over wat voor hen belangrijk is in de opleiding en begeleiding. Je kan de podcast ook goed inzetten in je eigen opleidings- of begeleidingspraktijk als onderdeel van het inductieprogramma of als kapstok tijdens intervisie- of coachingsbijeenkomsten. 


Angelique Kalverda (3 maanden geleden)

Leuk om te lezen Nicolle!


Nicolle van Geenen (3 maanden geleden)

Wat een mooi initiatief!