Blog

Klaar voor de start!

Velon-voorzitter én lerarenopleider Miranda Timmermans geeft de aftrap met een reeks van blogs. Volg wat ze beleeft in haar dubbelrol van trajectopleider die een aanvraag voor beroepsregistratie doet.

Klaar voor de start!

Het is alweer een tijdje geleden dat we bij ons op de pabo bezoek kregen van een BRLO-projectadviseur. Op een heldere wijze vertelde zij mijn leidinggevende en een aantal collega’s over het Beroepsregister Lerarenopleiders en het traject naar registratie. De waarde van het register als teken van kwaliteit werd ons duidelijk en sprak ons zeer aan.
Driekwart jaar geleden heb ik die handschoen opgepakt: ‘Ik ga dat traject bij ons organiseren!’ Ik voel me in en in lerarenopleider en als voorzitter van Velon vind ik dat mijn eigen pabo – en ikzelf – natuurlijk niet kan achterblijven.

Zo gezegd, zo gedaan, zou je zeggen. Nou niet helemaal … Het is namelijk nog wat anders om zelf het traject tot registratie in te gaan dan tegelijkertijd ook een traject vorm te geven. En daarbij heb ik de kwaliteitslat altijd erg hoog liggen.
Eerst maar eens de groep samenstellen. Uitgangspunt was een gemengde groep van instituutsopleiders en schoolopleiders. Dat kon ik, als voorstander van samen in de school opleiden, alleen maar toejuichen. Van en met elkaar leren vanuit de uitgangspunten van samen opleiden. Hoe kan het ook anders! De groep liep al snel vol: we zijn inmiddels met zestien mensen. En ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zes bijeenkomsten met deze club mag werken.

Parallel hieraan heb ik de boekjes met de beroepsstandaard en de registratieprocedure bestudeerd en alle voorbeeldmaterialen van presentaties en trajecten op de website bekeken. Die materialen gaven me een goed beeld van wat ik zou kunnen doen, maar riepen tegelijkertijd ook weer vragen op. De inhouden waren mij duidelijk, maar – vroeg ik me af – hoe zorg ik dat het een goed traject wordt? Een traject dat energie geeft en past bij mij én mijn collega’s.

Op zoek naar antwoorden ben ik te rade gegaan bij trajectbegeleiders die al een traject hadden uitgevoerd: echte verhalen vertellen zo veel meer. Zo reikte mij de registratiecoördinator van BRLO een voorbeeldbeschrijving van de bijeenkomsten met powerpoints aan. En kreeg ik van de trajectbegeleiders van een hogeschool ter inspiratie de opzet van hun traject toegestuurd, inclusief hun persoonlijke reflecties. Dan is het ook een voordeel dat je voorzitter bent en een groot netwerk hebt. Collega-opleiders zeggen spontaan dat ze geregistreerd zijn, en geven even zo spontaan aan wat ze als goed en minder plezierig hebben ervaren. De do’s en don’ts.

Nu was ik zelf aan zet om een goed programma samen te stellen. Vele varianten heb ik gemaakt op de powerpoint die ik aangereikt heb gekregen. Twee dagen voor de start was alles dan eindelijk af. De input uit de gesprekken en bespiegelingen heeft me geholpen om de eerste bijeenkomst naar mijn hand te zetten. En nu afwachten of mijn voorbereiding loont, of mijn visie duidelijk wordt en mijn activiteiten werken.

Mijn collega’s moeten nog starten, voor mij is het traject al begonnen. En het is me wederom duidelijk geworden; wanneer je als lerarenopleider de inhoud en het doel helder hebt, gaat het in de kern nog om één ding: blijf dicht bij jezelf.

Op naar de eerste bijeenkomst!

Miranda Timmermans

Wil je meer weten? Stel je vraag aan info@brlo.nl.
Wil jij ook je ervaringen delen in een blog? Meld je aan met een mail naar info@brlo.nl.