Nieuws

Inspirerende workshop over pedagogisch tact

Pedagogisch tact is overal; maar hoe doe je dat eigenlijk? Op een winterse dinsdagmiddag gingen wij hierover als themagroep ‘beginnende lerarenopleiders’ met elkaar aan de slag.

Inspirerende workshop over pedagogisch tact

Chris Koekkoek (Hogeschool Rotterdam) verzorgde aan een gemixt gezelschap van opleiders vanuit scholen en lerarenopleidingen een boeiende workshop. Dit deed hij volgens de methode van ‘Klasse-gesprek’, een methode om het praten over pedagogisch tact met studenten en/of collega’s handen en voeten te geven binnen je eigen onderwijspraktijk.

Door middel van verschillende rondes met kaartjes met trefwoorden, rafelden we persoonlijk ingebrachte casussen uiteen. Enkele reacties: “Handig deze methodiek!”, “Fijn om met collega’s de tijd te nemen hiervoor”.

Een suggestie voor een volgend onderwerp is ook al gedaan: Klassemanagement. Zo blijven we op een laagdrempelige manier ervaringen uitwisselen en elkaar inspireren.

Meer weten over klassegesprek?

Meer informatie lees je in dit boek, of kijk het filmpje.

Over de Velon themagroepen

Deze workshop werd georganiseerd door de Velon Themagroep Beginnende Lerarenopleiders. Velon heeft momenteel vijf themagroepen. Door het jaar heen komen de leden van een themagroep bijeen om kennis en ervaring uit te wisselen of samen te werken aan een artikel, onderzoek of ander product. Zo dragen de themagroepen bevorderen de professionele ontwikkeling van Velon leden. Lees meer

Ben jij er de volgende keer ook bij?

Meld je aan voor de mailinglijst van deze themagroep bij Evelien van Geffen (voorzitter), via e.c.van.geffen@hva.nl.