BRLO

Henderijn Heldens: ‘Het verbinden van onderzoek en professionalisering is heel waardevol’

Henderijn Heldens: ‘Het verbinden van onderzoek en professionalisering is heel waardevol’

Toen Henderijn Heldens nog werkzaam was voor Fontys heeft ze samen met collega-lector Anje Ros de methodiek Samen innoveren in een innovatieteam ontwikkeld. Deze methodiek wil ze nu gaan koppelen aan professionalisering binnen BRLO.

Kun je deze methodiek kort toelichten?

‘De methodiek is gebaseerd op design thinking, een ontwerpmodel, waarmee onderwijsprofessionals op een effectieve en efficiënte manier samenwerken aan creatieve, evidence-informed oplossingen voor complexe vraagstukken. De methodiek bestaat uit 8 stappen, waarbinnen de deelnemers een praktische handreiking of tool ontwerpen, die bijdraagt aan de innovatie. Tegelijkertijd werken ze aan hun professionalisering. Zo’n ‘innovatieteam’ is heel divers samengesteld en kan bestaan uit leraren, opleiders en studenten, maar ook onderzoekers en onderwijsprofessionals uit andere sectoren, scholen of opleidingen.’

In jullie regio willen jullie deze methodiek gaan verbinden aan BRLO-registratie. Hoe ziet dat eruit?

Er is inmiddels de nodige ervaring met de methodiek opgedaan, o.a. via het netwerk SPRONG Voorwaarts. Wat we steeds terug horen, is dat de methodiek niet alleen helpt bij innovaties, maar dat het ook sterk bijdraagt aan professionalisering. Het uitgangspunt van de innovatieteams is steeds: je brengt je eigen expertise en ervaring in en leert met en van elkaar door samen het gedeelde vraagstuk uit te diepen en aan een innovatie te werken. En dat werkt heel sterk professionaliserend.

Dat maakt dat we dachten: kunnen we de methodiek niet koppelen aan professionalisering binnen BRLO trajecten? Startvraag is dan: wat zijn de leerdoelen in zo’n registratietraject, en kunnen we die leerdoelen bereiken binnen de kaders van onze methodiek? Dat is een heel andere aanpak. Het betekent dat je jouw leerdoelen vertaalt naar een gedeeld praktijkvraagstuk (bijvoorbeeld: hoe kan ik als lerarenopleider studenten ondersteunen bij het ontwikkelen van hun leraarsidentiteit). Vanuit dat gedeelde vraagstuk ga je samen ontwerpend leren over dat vraagstuk.

Op welke wijze vond kennisdeling vanuit jouw onderzoek tot nu plaats onder lerarenopleiders?

In de methodiek zit kennisdeling vervat, zo krijgen deelnemers na elke bijeenkomst de opdracht: denk na met wie jij dit gaat delen in jullie organisatie. Dat is ook belangrijk om draagvlak te ontwikkelen voor het prototype dat je gaat ontwikkelen. Innovatieteams gaan daar overigens wel heel verschillend mee om. Een deel houdt het vooral binnen de organisatie, een ander deel deelt het breder, bijvoorbeeld via een presentatie op het Velon Congres.

In het Tijdschrift voor Lerarenopleiders hebben enkele collega’s en ik de methodiek in 2021 ook gedeeld in een artikel en momenteel werken wij aan een vervolgartikel, waarin we de opgedane ervaringen met de methodiek willen delen.’

Wat zou jij collega-lectoren binnen andere hogescholen aanraden als het gaat om de verbinding tussen onderzoek en landelijk erkende professionaliseringsactiviteiten?

‘De verbinding tussen onderzoek en professionalisering is uiteraard heel waardevol. Idealiter hebben professionaliseringsactiviteiten altijd een gedegen onderzoeksbasis. In de praktijk blijkt dit echter niet altijd zo eenvoudig. Het voordeel van werken met een bestaande methodiek is dat er al veel gestructureerd is en klaar ligt om te gebruiken én dat er indicaties zijn over de werkzaamheid van de aanpak. Bovendien sluit het aan bij de specifieke onderwijscontext.

Ik kan me goed voorstellen dat er binnen lectoraten andere onderzoeksmethodieken denkbaar zijn die goed zouden passen bij professionaliseringsactiviteiten binnen BRLO. Dus ga dat eens met elkaar verkennen en uitwerken.’

Henderijn promoveerde in 2017 op de samenwerking van lerarenopleiders in netwerken. Sinds begin 2024 is ze lector Onderwijs in verbinding, verbonden aan de Nieuwste Pabo in Sittard.