Blog

Blog in Coronatijd #8

Lees de achtste blog in een serie over leven en werken in tijden van een intelligente lockdown in Coronatijd.

Het belang van zelfmanagement in tijden van Corona

Lennart Visser / onderzoeker & trainer studie-uitstelgedrag, regisseur onderzoek, course director masteropleidingen / Driestar hogeschool Gouda / juni 2020

Thuiswerken

Inmiddels ben ik gewend aan de lege gangen en lege lokalen op de hogeschool waar ik werk. Slechts een handjevol collega’s is in het gebouw aanwezig. De voorbereidingen voor de terugkeer van studenten na de zomervakantie zijn begonnen. Door het hele gebouw is met stickers aangegeven hoe de looproutes zijn. Ik merk dat mijn gedrag lastig is te veranderen en loop regelmatig ‘spook’ door de gangen. Ik loop het trappenhuis in via de deur waarop een sticker staat met een rode cirkel en een witte balk. Het kopieerapparaat staat 20 meter bij mijn kamer vandaan, maar na een printje moet ik via een verdieping lager en een hele omweg, terug naar mijn kamer om in de juiste route te lopen. Tja, wat doe je dan… Gelukkig zijn er nog geen studenten en heb ik nog even de tijd om mijn gedragsverandering vorm te geven. Studenten werken voorlopig nog vanuit huis en moeten elke dag hun eigen studiegedrag vormgeven.

Corona van invloed op studie?

Van studenten hoor ik dat ze moeten wennen aan het afstandsleren. Ze missen de vaste structuur van bijeenkomsten in Gouda en de ontmoeting onderling. Andere manieren van toetsing maken dat ze niet goed weten hoe ze zich voor moeten bereiden. Het vraagt van studenten om een gedragsverandering die een hoge mate van zelfmanagement vergt. Hoe zorg je als student ervoor dat je jouw studie-activiteiten door de dag heen op een goede manier doet, hoe houd je de regie?

Toen de Coronamaatregelen van kracht werden, begon het bij mij als uitstelexpert te kriebelen. Zouden studenten nu meer uitstelgedrag hebben? Een paar weken later bekeek ik de antwoorden van een vragenlijst die ik uitzette onder pabostudenten en door 244 studenten ingevuld werd. Eén van de stellingen was:

Op dit moment zijn door de Coronamaatregelen de hogeschool en stage-/opleidingsscholen gesloten. Deze maatregelen zijn op een negatieve manier van invloed op hoe ik dagelijks met mijn studieactiviteiten bezig ben.

De studenten konden antwoorden met een score van 1 – 5 (helemaal mee oneens – helemaal mee eens). De antwoorden op deze vraag laten zien dat 35,7% van de studenten het niet eens was met deze stelling (score 1 of 2). Ruim een kwart van de studenten (27,5%) koos neutraal (score 3) en  37,1% van de studenten heeft op een bepaalde manier last (score 4 en 5) van de Coronamaatregelen. Zou deze laatste groep studenten gevormd worden door studenten die studeren normaliter ook al lastig vinden en bekend zijn met uitstelgedrag? Binnenkort weet ik het antwoord, als ik start met de analyse van de vragenlijsten. 

Zelfmanagement en regie

Bij een eerste blik op de resultaten van de vragenlijsten kwam de vraag in mij op hoe wij als hogeschool onze studenten leren studeren of, beter gezegd, leren omgaan met zichzelf en hoe ze regie kunnen hebben over hun eigen (studie-)gedrag. Ja, we hebben een training voor studie-uitstellers waarin ze op een krachtgerichte manier leren studeren, maar dat is achteraf als het leed vaak al geschied is. Wat zou het mooi zijn als we als hogescholen onze studenten vanaf dag 1 op de lerarenopleiding (preventief) leren hoe leren werkt.

Ze leren dat hun leren wordt bepaald door hoe ze met zichzelf omgaan, door wat ze denken (over zichzelf), wat ze voelen en door wat hun idealen zijn, en hoe dit alles van invloed is op hun studie(motivatie). Zelfmanagement en regie over jezelf ontwikkelen, bepaalt het leergedrag en ontwikkelpotentieel van elke lerende. Onze aanstaande leraren kunnen wat ze daarin leren dan weer toepassen op de leerlingen die zij lesgeven.

Stap voor stap

Helaas is het ontwikkelen van zelfmanagement niet te leren vanuit een boekje of door stickers te plakken met pijlen en verboden-toegang tekens. Jezelf ontwikkelen lukt niet in één keer. Door met elkaar te leren van succeservaringen, te zien welke kwaliteiten belangrijk zijn voor jouw leerproces en hier (zonder oordeel) over te reflecteren en inzicht te krijgen in jezelf, maakt dat je ontwikkelt en in uitdagende omstandigheden je leren vorm kunt geven.

_________________________________

Bovenstaande blog is de achtste in een serie over leven en werken in tijden van een intelligente lockdown in Coronatijd. Eerdere blogs vind je hieronder.

Blog #7 Coronatijd en welbevinden (Peter Ruit)

Blog #6 Leren van een lockdown (Marco Snoek)

Blog #5 Onderwijs: elke dag anders” (Roel Grol)

Blog #4 Onderwijs en ontwikkeling in Coronatijd: op zoek naar balans in het curriculaire spinnenweb (Maaike Vervoort)

Blog #3 Prolongeren in digitale groepen (Velon werkzaamheden in Coronatijd (Monique Bekker)

Blog #2 Gesloten (hoge)scholen en Samen Opleiden (Mariëlle Theunissen)

Blog #1: Writing mini picturebook lessons for English language teachers in times of Covid-19 (Gail Ellis & Tatia Gruenbaum)