Blog

Blog in Coronatijd #11

Lees de elfde blog in een serie over leven en werken in tijden van een intelligente lockdown in Coronatijd.

Touroperator in een stad die ik niet ken

Onno Oord – schoolopleider bij Dr. Nassau College te Assen e.o.

Tegen het eind van het schooljaar hebben we vanuit onze Opleidingsschool een gezamenlijke bijeenkomst. Dan komen de leden van de stuurgroep, de programmaraad en het opleidingsteam samen. Dit jaar is er iets te kiezen, want het programma is hybride. De programmaleider heeft mij gestrikt als moderator, dus is mijn werkomgeving bepaald. Ik werk online. Ondanks de voorbereiding en het testen van de conferencecam ben ik een beetje nerveus. Blackboard collaborate is mij op één ervaring na onbekend. Ik ben touroperator in een stad die ik niet ken.

Enkele weken hiervoor klik ik op de link, vul mijn naam in en bevestig het aanzetten van de camera.  Deze stappen beginnen langzaamaan te voelen als bekend en normaal. Die morgen neem ik deel aan een bijeenkomst met opleiders van NHL Stenden Hogeschool. Ik ben de eerste deelnemer die zich meldt en word warm ontvangen. De overige deelnemers druppelen binnen en al snel zijn we begonnen.

Na alle ervaringen die ik heb opgedaan met Teams ben ik nieuwsgierig naar deze werkomgeving. Als ik plots in een subgroep word gezet, begin ik enthousiast te worden. Deze functie heb ik gemist in andere bijeenkomsten. De instructie is helder. Drie vragen om te bespreken en weinig tijd. In mijn ooghoek zie ik de minuten wegtikken en dan gebeurt het. Mijn scherm wordt twee tellen zwart en daarna zijn we allemaal weer in hetzelfde kanaal beland. Ik voel me verrast, moet hard lachen en weet even niet of de anderen genoeg hadden aan mijn laatste halve zin. Daarna merk ik dat ik niet de enige ben en hoor ik hoe de groep een momentje nodig heeft om te bedaren. 

De start van de hybride bijeenkomst verloopt prima. Al vrij snel stem ik met de online deelnemers een groepsindeling af en klik ik op start. Omdat we de inhoud van de gesprekken onderling zullen terugkoppelen aan het eind van de bijeenkomst gebruiken de deelnemers een Padlet. Ik voeg mezelf toe aan groep 1, help ze nog wat op weg en loop dan tegen een probleem aan…. Hoe kom ik van groep 1 in groep 2? Ik klik en voeg per ongeluk alle deelnemers weer bij elkaar tot een groep. Het zweet breekt me uit en de deelnemers zien me zo ongeveer in mijn beeldscherm kruipen terwijl ik naarstig zoek naar een oplossing.

Ik hoor hoe een collega me aanbiedt om het voor mij op te lossen, maar dit wil ik zelf doen. Na een verontschuldiging en wat gerommel heb ik iedereen vrij snel opnieuw ingedeeld en weer aan het werk. Ik haal even diep adem en bedenk hoe ik dit in de tweede ronde aan ga pakken. Als het einde van de eerste ronde nadert, hoef ik niet lang te zoeken naar de juiste knop. Ik haal iedereen terug naar het algemene kanaal en observeer hetzelfde gedrag. Enthousiasme, verrassing en een enorme betrokkenheid bij de taak. Het voelt alsof ik mijn deelnemers iets heb afgepakt.

Gisteren had ik een online supervisie bijeenkomst over opleidingsdidactiek. In de loop van de middag komt ook ‘kaderen in tijd’ als opleidings-didactisch principe voorbij. We werken die middag opnieuw in Blackboard collaborate. Van alle omgevingen die ik de afgelopen maanden heb leren kennen, vind ik deze het fijnst. Het blijft online, het voelt alsof ik iets mis en ik vind het ook echt wel vermoeiend. Maar,… als de online omgeving het toestaat, werken sommige principes online nog beter dan ‘in het echt’.

_________________________________

Bovenstaande blog is de elfde in een serie over leven en werken in tijden van een intelligente lockdown in Coronatijd. Eerdere blogs vind je hieronder.

Blog #10 ‘Wat een domper’ (Annette Schaafsma)

Blog #9 De basisschool in Coronatijd: over denken in mogelijkheden (Karin Wessel)

Blog #8 Het belang van zelfmanagement in tijden van Corona (Lennart Visser)

Blog #7 Coronatijd en welbevinden (Peter Ruit)

Blog #6 Leren van een lockdown (Marco Snoek)

Blog #5 Onderwijs: elke dag anders” (Roel Grol)

Blog #4 Onderwijs en ontwikkeling in Coronatijd: op zoek naar balans in het curriculaire spinnenweb (Maaike Vervoort)

Blog #3 Prolongeren in digitale groepen (Velon werkzaamheden in Coronatijd (Monique Bekker)

Blog #2 Gesloten (hoge)scholen en Samen Opleiden (Mariëlle Theunissen)

Blog #1: Writing mini picturebook lessons for English language teachers in times of Covid-19 (Gail Ellis & Tatia Gruenbaum)