Blog

Blog in Coronatijd #10

Lees de tiende blog in een serie over leven en werken in tijden van een intelligente lockdown in Coronatijd.

‘Wat een domper’

Annette Schaafsma, Coördinator Partners in Opleiding en Ontwikkeling aan de Marnix Academie Utrecht

“Wat een domper deze e-mail van je, ik had weer heel graag mijn stage-activiteiten willen oppakken”. Alle scholen dicht, leerkrachten en kinderen thuis, dat bekent ook geen praktijkleren voor PABO-studenten. Nou ja, praktijkleren op afstand. Of preciezer, samen met je mentor/werkplekbegeleider onderwijs op afstand ontwerpen en geven.

In veel van onze partnerscholen hebben studenten bijdragen geleverd aan het maken van digitale lessen en het begeleiden van individuele leerlingen. Studenten hebben samen met hun mentor (week)taken gemaakt en video-gebeld met kinderen. We hebben op de Marnix Academie begin maart voorbeelden verzameld en gedeeld

https://www.marnixacademie.nl/thuisonderwijs   https://www.marnixpartnerschap.nl/samenwerken/studenten-maken-mooi-onderwijs/

En nu, in juni, zien we in de afstudeer-meesterstukken van de studenten mooie voorbeelden van afstandsonderwijs. Ze hebben er veel van geleerd: ´Het laat ons nadenken over de toekomst en of het onderwijs wat we nu geven niet anders kan.” Maar vanzelfsprekend willen Pabo-studenten, aankomende leerkrachten, gewoon in de school met kinderen en collega’s aan de slag. Je kunt best mooi onderwijs geven op afstand, maar competenties en bekwaamheden als een adequaat klassenmanagement realiseren of groepsprocessen sturen en begeleiden, kan een student alleen oefenen en aantonen in de school in de fysieke ontmoeting met een groep leerlingen.

Wat een domper dus voor sommige studenten dat ze op 11 mei, toen de scholen weer deels opengingen, nog niet welkom waren op hun praktijkschool, terwijl andere studenten wel weer volop aan de slag konden. Overigens wel een begrijpelijke keuze van scholen hoor, om zo min mogelijk volwassenen toe te laten in de school. Maar jammer voor de student dus.

We hebben studenten gewezen op initiatieven als stichting Move Maatje https://www.stichtingmove.nl/maatje/. Deze stichting koppelt de student aan een leerling die een extra steuntje in de rug kan gebruiken. Tweemaal per week gedurende vier weken (indien gewenst langer) neemt de student via Skype of (video)telefoon contact op met de leerling, maakt een praatje en denkt waar nodig mee met schoolopdrachten.

Zo werkt de student toch met kinderen en op de Marnix Academie vinden we het belangrijk dat studenten met een diversiteit aan kinderen en scholen in aanraking komen tijdens hun opleiding. Een mooie kans dus, maatje zijn van een leerling.

Gelukkig zijn (bijna) alle studenten inmiddels weer volop aan de slag in de scholen. Maar voor alle studenten geldt dit jaar: minder tijd om te oefenen, minder lesactiviteiten verzorgd, minder contact met kinderen. Het vervallen van stagedagen zal voor sommige studenten betekenen dat zij in de loop van het jaar meer tijd nodig zullen hebben om hun competenties/bekwaamheden aan te tonen.

Dat hoeft zeker niet te leiden tot vertraging in de opleiding. Competenties en bekwaamheden ontwikkel je in een doorgaande lijn, gedurende de hele opleiding en bekwaamheden kan je op heel veel verschillende manieren aantonen.
Net als bij kinderen stemmen de opleidingsscholen de begeleiding van studenten af op leerbehoefte van de student. Studenten die echt weinig hebben kunnen doen de afgelopen periode, gaan begin volgend jaar volop aan de slag met hun ontwikkelpunten.

En,  studenten hoeven niet te wachten met onderwijs ontwerpen en geven tot het volgende schooljaar. Ze kunnen in de zomer aan de slag als begeleider van leerlingen die een achterstand hebben opgelopen, bijvoorbeeld op zomerscholen https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/11/studenten-helpen-scholieren-achterstanden-inlopen.

En dit is dus echt win-win: iedereen leert, de kinderen kunnen dit extra aanbod wel gebruiken en de student doet een mooie leerervaring op. En na de zomer, alle pabo-studenten weer naar de basisscholen. Werken aan je competenties en bekwaamheden, met en van je mentor leren, uitdagend onderwijs ontwerpen voor de leerlingen en een hele goede leraar basisonderwijs worden.

_________________________________

Bovenstaande blog is de tiende in een serie over leven en werken in tijden van een intelligente lockdown in Coronatijd. Eerdere blogs vind je hieronder.

Blog #9 De basisschool in Coronatijd: over denken in mogelijkheden (Karin Wessel)

Blog #8 Het belang van zelfmanagement in tijden van Corona (Lennart Visser)

Blog #7 Coronatijd en welbevinden (Peter Ruit)

Blog #6 Leren van een lockdown (Marco Snoek)

Blog #5 Onderwijs: elke dag anders” (Roel Grol)

Blog #4 Onderwijs en ontwikkeling in Coronatijd: op zoek naar balans in het curriculaire spinnenweb (Maaike Vervoort)

Blog #3 Prolongeren in digitale groepen (Velon werkzaamheden in Coronatijd (Monique Bekker)

Blog #2 Gesloten (hoge)scholen en Samen Opleiden (Mariëlle Theunissen)

Blog #1: Writing mini picturebook lessons for English language teachers in times of Covid-19 (Gail Ellis & Tatia Gruenbaum)