beroepsregistratie

documentatie

Op de pagina Documenten en formulieren vind je documenten waarmee je je kunt voorbereiden op de registratie. Zodra je registratieaanvraag is verwerkt, krijg je toegang tot een digitale omgeving waarin je documenten kunt uploaden, invullen en versturen.

Veelgestelde vragen registratie

Hoeveel werkervaring moet je als lerarenopleider hebben om een kansrijke registratieaanvraag te kunnen doen?

Deze vraag krijgen we vaker, met name van schoolopleiders. Artikel 1 van het BRLO-reglement bevat de volgende begripsbepaling: “Een lerarenopleider is werkzaam bij of ten behoeve van instituten of scholen waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot zijn kerntaak.”Substantieel en structureel opleiden zijn hierin de kernwoorden. Het betekent dat je in deze opleidende taak voldoende werkervaring moet hebben om te kunnen reflecteren op de grondslag en de bekwaamheidsgebieden in de beroepsstandaard. In de beroepsstandaard wordt de veelzijdigheid van de rol van lerarenopleiders in de grondslag en bekwaamheidsgebieden gespecificeerd. Vereiste voor een succesvolle aanvraag is dat je rol als opleider expliciet wordt beschreven en verantwoord. Begeleiden of coachen van de (aspirant-)leraar staat ten dienste van het opleiden. Als begeleidende of coachende taken geïsoleerd worden uitgevoerd, dat wil zeggen zonder dat de aanvrager ook opleidende taken heeft, spreken we niet van een lerarenopleider.De beroepsstandaard is opgesteld met een gemiddeld ervaren lerarenopleider voor ogen. We adviseren lerarenopleiders die net gestart zijn een (paar) jaar te wachten met de registratieaanvraag. Twijfel je hierover of heb je andere vragen over de registratieaanvraag? Mail dan naar info@brlo.nl. Je wordt dan teruggebeld voor een persoonlijk advies.

Hoe is de onafhankelijke beoordeling van registratiebeoordelaars gewaarborgd?

De beoordeling wordt uitsluitend uitgevoerd door erkende registratiebeoordelaars. Dit kunnen zowel erkende Velon-registratiebeoordelaars als erkende registratiebeoordelaars van instituten of opleidingsscholen zijn. De eerste groep bestaat uit door Velon erkende beoordelaars die deel uitmaken van de beoordelaarsgroep van Velon. De tweede groep bestaat uit door Velon erkende beoordelaars die deel uitmaken van een beoordelaarsgroep van een instituut of een opleidingsschool. Alle registratiebeoordelaars worden zorgvuldig geselecteerd op hun opleidingsachtergrond en assessmentervaring. Bovendien hebben alle registratiebeoordelaars een onafhankelijkheidsverklaring ondertekend. Hierin verklaren zij geen (familie)relaties of (directe of indirecte) banden te hebben met de kandidaten.Alle aanvragen voor erkenning worden getoetst door de Erkenningscommissie. De erkenning wordt afgegeven voor één jaar. Na een jaar wordt opnieuw bekeken of de betreffende beoordelaar erkend kan worden. Steekproefsgewijs worden beoordelingen door de Registercommissie gecontroleerd op volledigheid en navolgbaarheid.Naast de erkenning is er een tweede waarborg voor onafhankelijke beoordeling. Elke registratieaanvraag wordt beoordeeld door twee erkende registratiebeoordelaars (vierogenprincipe).Contactpersonen van instituten of opleidingsscholen die werken met groepen van erkende beoordelaars, zien mede toe op het beoordelingsproces. Zo hebben zij bij de door hen ingediende erkenningsvragen voor de beoordelaars aangegeven hoe zij de onafhankelijkheid waarborgen. Daarnaast zijn het de contactpersonen die de kandidaat-lerarenopleiders koppelen aan de registratiebeoordelaars en daarbij de onafhankelijkheid in het oog houden.Wat nu als ik als kandidaat toch een van mijn beoordelaars blijk te kennen? Dan kun jij of de betreffende beoordelaar dit doorgeven aan registratiecoordinator@velon.nl.

Mijn (initiële) registratie verloopt komend jaar. Wat moet ik nu doen?

Vier jaar na je (initiële) registratie in het Beroepsregister Lerarenopleiders kun je je registratie prolongeren tijdens een pr-moment (de prolongatie van je registratie). Voorafgaand aan het pr-moment lever je je professionele biografie aan waarin je inzichtelijk hebt gemaakt hoe je jezelf als lerarenopleider in de afgelopen vier jaar hebt ontwikkeld. Tijdens het pr-moment presenteer je jezelf als lerarenopleider aan twee à drie medekandidaten. Je medekandidaten zijn tevens peerassessoren en worden hierbij begeleid door een lid van de prolongatiecommissie dat tijdens het PR-moment als procesbegeleider optreedt.Is jouw registratie inmiddels (bijna) vier jaar geleden? Dan krijg je automatisch van ons een uitnodiging voor deelname aan jouw pr-moment. Je hoeft je dus niet zelf bij ons aan te melden. Een pdf-versie van de Registratieprocedure met hierin ook informatie over de prolongatie vind je onder Documenten/formulieren.

Kan ik zelf een BRLO-voorlichtingsbijeenkomst organiseren?

Ja, dat kan, graag zelfs, want hoe meer collega’s uit het werkveld actief betrokken raken bij het beroepsregister, hoe beter. Als je plannen hebt om een groep lerarenopleiders in je instituut of school enthousiast te maken voor beroepsregistratie, dan helpt een van onze BRLO-adviseurs je graag op weg. We hebben een powerpointpresentatie samengesteld waarmee je zelf een voorlichtingsbijeenkomst kunt geven. Je vindt hierin informatie, links, video’s en een BRLO-websitewijzer die handig is voor lerarenopleiders die zelf een registratietraject willen starten of willen aansluiten bij een lopend registratietraject.Wil je een BRLO-voorlichtingsbijeenkomst organiseren? Stuur dan een mail naar info@brlo.nl. Een van de BRLO-adviseurs neemt dan contact met je op.

Wat is het verschil tussen lerarenopleider, instituutsopleider en schoolopleider?

Lerarenopleiders zijn werkzaam bij of ten behoeve van instituten of scholen waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak. Op deze wijze worden de lerarenopleiders in het kader van de beroepsregistratie gedefinieerd.

  • Lerarenopleider: overkoepelende term
    Lerarenopleider is een overkoepelende term voor een brede groep waarbinnen twee hoofdgroepen kunnen worden onderscheiden: lerarenopleiders die werken bij een instituut (instituutsopleiders) en lerarenopleiders die werken bij een school (schoolopleiders).
  • Instituutsopleider
    Instituutsopleiders leiden (aanstaande) leraren op binnen de context van een opleidingsinstituut waar (aanstaande) leraren opgeleid worden. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak.
  • Schoolopleider
    Schoolopleiders leiden (aanstaande) leraren op binnen de context van een school die het samen opleiden in het integraal personeelsbeleid heeft opgenomen. Het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren behoort substantieel en structureel tot hun kerntaak.
  • Zijn er andere groepen lerarenopleiders?
    Binnen opleidingsscholen zijn bijvoorbeeld werkplekbegeleiders actief. De invulling van de rol van werkplekbegeleider is per opleiding verschillend, met name binnen het mbo. Aan de hand van de beroepsstandaard kan bepaald worden of de werkplekbegeleider inderdaad handelt als een schoolopleider en zich zodoende in het beroepsregister voor lerarenopleiders kan registreren. De term waarmee iemands rol of functie in de praktijk wordt aangeduid, doet dus niet ter zake. Uitgangspunt bij de beroepsregistratie is de feitelijke situatie. Zowel het opleiden als het begeleiden van (aanstaande) leraren dient substantieel en structureel tot de kerntaak van de kandidaat-lerarenopleider te behoren.

Wat is de taak van de manager/leidinggevende in mijn registratieprocedure?

Je manager/leidinggevende zal je stimuleren en faciliteren bij het aangaan van het registratietraject. Daarnaast heeft je manager/leidinggevende ook een formele rol in de registratieprocedure. Hij/zij zal namelijk de verklaring leidinggevende ondertekenen. Deze verklaring omvat twee delen: de accordering van de contractuele gegevens en de echtheidsverklaring. Dit houdt het volgende in:

  • Met de accordering van de contractuele gegevens (over je werkzaamheden en werkomvang) geeft de leidinggevende aan dat jij inderdaad als lerarenopleider werkzaam bent bij de organisatie.
  • Door de echtheidsverklaring te ondertekenen, bevestigt je manager/leidinggevende dat de registratieaanvraag inderdaad bij jou hoort. Op de echtheidsverklaring kan je manager/leidinggevende verder aangeven of hij/zij de registratieaanvraag inhoudelijk heeft besproken of laten bespreken met jou. Het bespreken van de registratieaanvraag is inhoudelijk van toegevoegde waarde en kan het beoordelingsgesprek vervangen. In dat geval kan worden volstaan met een schriftelijke beoordeling. Voor de duidelijkheid: de manager/leidinggevende vervult hiermee géén beoordelende rol in het kader van de registratie.