Het programma van de Velon Inspiratiedag op 14 november 2025 is bekend! Leden ontvangen een persoonlijke uitnodiging per mail.
Op vrijdag 14 november 2025 zijn we als Velon te gast bij het CalandLyceum, onderdeel van de Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA). Dit jaar vieren we op de Velon Inspiratiedag (voorheen Studiedag) niet alleen kennis en inspiratie, maar ook ons 50-jarig bestaan! Het thema van de dag is: ‘Veelzijdig, verenigd en vol vertrouwen’.
Programma (onder voorbehoud van wijzigingen)
09.30 uur Inloop
10.00 uur Welkom
10.15-11.00 uur Keynote door Helma Oolbekkink-Marchand: ‘Leraren opleiden in het oog van de storm’
11.00-11.15 uur Afscheid Helma en voorzitterswissel Velon
11.15-12.00 uur Presentatie uitkomst onderzoek beroepsgroep[i]
12.00-13.00 uur Lunch
13.00-14.15 uur Ronde 1: Inspiratiesessies en inspiratiecarroussel
14.15-14.45 uur Wisseltijd en koffie/thee
14.45-16.00 uur Ronde 2: Inspiratiesessies en inspiratiecarroussel
16.00-16.30 uur Afsluitende borrel
Keynote
Als het regent in de samenleving, stormt het in de school. Op dit moment regent het niet alleen in de samenleving, maar stormt het en gaat er een orkaan door de school en de lerarenopleiding. Wat betekent deze orkaan voor de toekomst van het onderwijs en van het opleiden van leraren? En wat vraagt dit van de rol van lerarenopleiders? Deze bijdrage zet leraren en lerarenopleiders neer als ‘systeemspelers’ en ‘agents of curriculum change’ die een kernrol vervullen in goed onderwijs voor toekomstige generaties.
Middagsessies
Dit jaar bieden we een interessant middagprogramma aan met verschillende werkvormen, waarin je als deelnemer niet alleen luistert, maar ook zelf actief aan de slag kunt gaan. Meer informatie over het middagprogramma vind je hier: https://velon.nl/congres-en-velon-inspiratiedag/
NB: Er is geen vooraanmelding mogelijk voor het middagprogramma. Bij binnenkomst op 14 november kun je je inschrijven voor de sessies en carroussel. Wees dus op tijd om teleurstellingen te voorkomen.
[i] Dit voorjaar is er door Velon i.s.m. de HAN en het NRO een vragenlijst uitgezet onder de beroepsgroep lerarenopleiders. Dit onderzoek geeft meer zicht op wie zich allemaal lerarenopleider noemen en met welke thema’s zij zich bezighouden.